29.10.2019
עולה לרשת: טבח כפר קאסם – ספריית מסמכים

האתר טבח כפר קאסם: ספריית מסמכים, שעולה לרשת ביום השנה ה-63 לטבח הוא משאב חשוב ללמידה, היכרות ודיון על הטבח והשלכותיו. באמצעות מאות מסמכים שכוללים אלפים רבים של עמודים סרוקים, מנגיש מכון עקבות לציבור הרחב את עיקר המקורות הראשוניים שנחשפו עד היום בדבר הטבח, הרקע לו והמשפט המפורסם שנערך בעקבותיו, כמו גם בנוגע למאמצי ההסתרה והניסיון לשלוט בזיכרון. האתר הוא פרי של שיתוף פעולה מתמשך בין מכון עקבות להיסטוריון אדם רז, מחבר הספר "טבח כפר קאסם: ביוגרפיה פוליטית" (הוצאת כרמל, 2018).

ב-29 באוקטובר 1956, יומו הראשון של מבצע סיני, הוקדם העוצר הקבוע בכפר קאסם מהשעה 22:00 בלילה לשעה 17:00. הפועלים שעבדו באותה עת מחוץ לכפר לא ידעו על כך. משעה 17:00 ועד קרוב לשעה 18:00 נרצחו בכפר 47 אזרחים ערבים שחזרו לבתיהם: ילדים וילדות, נשים וגברים.  נער וגבר נוספים נרצחו בכפרים סמוכים, טייבה וטירה. תושבי כפר קאסם מונים את עוברה של פאטמה סרסור, שהיתה בחודש השמיני להריונה, כחלל נוסף וכך גם את עבדאללה עיסא הקשיש, שלבו הפסיק לפעום שעות ספורות לאחר הטבח, בעקבות רציחתו של נכדו הצעיר טלאל והנפגעים הרבים מבני משפחתו. מניין הקורבנות הגיע ל-51. הטבח ומה שבא אחריו – מההסתרה והערפול, הפוליטיקה והטיוח, ועד המשפטים והתגובות הציבוריות – הפכו לאחד האירועים המכוננים בהיסטוריה של מדינת ישראל, ושל הציבור הערבי בפרט.

האתר מביא לידי ביטוי את משימתו של מכון עקבות להנגיש לעיון הציבור מקורות ראשוניים על אודות אירועים מרכזיים בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואת רצונו של רז לאפשר לכלל הציבור עיון ביקורתי במקורות שעליהם נשען לשם כתיבת ספרו. בין המסמכים בספרייה הדיגיטלית: פרוטוקולים מלאים של הדיונים בבית המשפט הצבאי, עדויות שניתנו במצ"ח ובפני ועדות חקירה שונות, ראיות שהוגשו לבית המשפט, תמלילי ישיבות ממשלה ומסמכים רבים נוספים.