בעמוד זה תוכלו לאתר מסמכי ארכיון שפירסמנו במרוצת הזמן – בחלוקה לפי נושאים.
ניתן לאתר מסמכים גם באמצעות חיפוש חופשי בשורת החיפוש שנמצאת בפינה השמאלית העליונה של האתר.
-
1948
-
חשדות לפשעי מלחמה ב-1948: "אם מחפים על מעשים אלו – האשמה היא בממשלה כולה"
במשך 73 שנה היו חלקים רבים מהפרוטוקולים של ישיבות הממשלה מ-1948-1949 חסויים וסגורים בפני הציבור. כעת הם נחשפים ללא חלק מההשחרות שביצעו בהם בארכיון המדינה, והם מלמדים על מה שידעו ראשי המדינה בזמן המלחמה: עדויות קשות על מעשי טבח ופשעי מלחמה הגיעו לידיעת השרים, שדרשו לחקור את העניין. אלא שראש הממשלה בן גוריון הכריע שלא לבדוק לעומק את החשדות שהועלו ולהימנע מחקירה של חיילים.
לקריאת שלושה מהפרוטוקולים.
-
נחשף פרוטוקול ישיבת הממשלה מיולי 1948 שהיה חסוי עד היום
-
ניתוח מודיעיני מ-1948 שהוסתר במשך עשרות שנים: פעולות הלוחמים היהודים – ולא קריאות ההנהגה הערבית – הן הגורם המרכזי לעקירת הערבים
מסמך מודיעיני של צה”ל מ-1948, המפורסם כעת במלואו לראשונה לאחר שהוסתר מאז אותר באמצע שנות השמונים, סותר את הטענה המקובלת בישראל ביחס לגורם המרכזי לעקירת תושבי הארץ הערבים במהלך מלחמת העצמאות: על פי המסמך, עיקר העקירה של הערבים בחודשי המלחמה הראשונים נבעה מפעולותיהם של לוחמים יהודים, ותפקיד ההנהגה הערבית בעידוד “בריחה” היה זניח.
-
אחרי 73 שנות הסתרה: פרסום מלא ראשון של דו"ח ריפתין
בבפברואר 1948 מינה דוד בן־גוריון את יעקב ריפתין לחקור שורה של אירועים שהובאו לידיעתו, שבהם נחשדו אנשי ההגנה בביצוע מעשים חמורים ביותר – בהם מעשי רצח, עינויים בחקירה, שוד וביזה. בחלוף כשלושה שבועות הגיש ריפתין דין וחשבון המסכם את פעולות החקירה שביצע, כמו גם שורה של מסקנות והמלצות. הדו”ח עצמו מעולם לא פורסם – עד עתה. זהו פרסומו המלא הראשון.
-
-
הממשל הצבאי 1966-1948
-
עצומת הבדואים בעקבות הסדר הקרקעות בנגב
בשנים שלאחר סיום המלחמה ב-1949 החלה ישראל לבצע הסדר קרקעות בנגב – מהלך שנועד לקבוע ולרשום בעלויות על קרקעות הנגב, אך בפועל הביא להכרזה על שטחים נרחבים כעל אדמות מדינה. ב-1966 שלחו נציגים של 17 שבטים בדואים עצומה לראש הממשלה לוי אשכול: “אנו ממתינים בסבלנות זה 18 שנים. זכויותינו למיניהן נשללו ונגרם לנו סבל וכאב רב, אין אנו יכולים להמשיך ולסבול ולחכות לפתרון צודק עד אין סוף”, כתבו.
-
"בגלל שיקולים מדיניים קבענו את מקומה של המלצה זו במכתב ולא בדו"ח"
בינואר 1962, על רקע התגברות הלחץ הפוליטי והביקורת הפנימית בישראל על הממשל הצבאי, מינה בן-גוריון ועדה מיוחדת – אחת מני רבות – שנועדה לבחון את האפשרות לתת הקלות מסוימות בהגבלות שהוטלו על האזרחים הערבים. בדו”ח הרשמי שהגישו חברי הוועדה הם קבעו כי יש להותיר על כנן את תקנות ההגנה שעליהן התבסס הממשל הצבאי תוך מתן הקלות מינוריות למדי. כמה סוגיות נוספות הועברו לראש הממשלה במכתב אישי.
-
"אמנם קורים מקרים שבהם אוספים מפקדי צבא שרידים ארכיטקטוניים מאתרים היסטוריים, אבל קשה למנוע את הדבר"
-
הממשל הצבאי כגוף המקשר בין המדינה לאזרחים הפלסטינים: "הפליה מטעמים שבגזע"
בתקופת הממשל הצבאי התקבע הנוהג כי הממשל הוא הגוף היחידי המייצג את המדינה מול האזרחים הפלסטינים. שר החוץ משה שרת אף ביקש משרי הממשלה כי כאשר פונה אליהם אזרח פלסטיני “לא לענות לפונה ישירות, אלא להעביר את התשובה באמצעות המושל הצבאי”. מכתב של מנהל מחלקת החקיקה במשרד המשפטים מבהיר כי בדרישה זו יש משום אפליה וכי היא “עומדת בסתירה להצהרות הממשלה על שווי זכויות כל התושבים”.
-
"הציבור הניח, בטעות, שעם ביטול הממשל הצבאי כל אזרח יהא חופשי לנוע לכל מקום"
בדצמבר 1966 בוטל הממשל הצבאי על אזרחי ישראל הפלסטינים. ואולם גם לאחר ביטול הממשל תקנות ההגנה לשעת חירום הוסיפו להיות בתוקף והגבלות תנועה מסוימות נותרו על כנן. מכתב של היועץ לענייני ערבים לראש הממשלה מאפריל 1967 מאשר ש”מעשית לא היו כמעט הקלות”, ומציע לאפשר לאזרחים הערבים תנועה חופשית לאזורים מסוימים, מתוך ציפייה ל”תועלת רבה למערכת יחסינו עם המיעוט הערבי”.
-
"הכפרים הנטושים עומדים על תילם, אלא שהם ריקם כמעט מאדם [...] הריקניות הזאת יוצרת תורפה לחזרתם של הערבים הפליטים"
עוד במהלך הלחימה הועלו הצעות ליישב עולים חדשים בכפרים הפלסטינים שננטשו במהלך המלחמה ב-1948. תוכנית שחיבר איש קק”ל יוסף ויץ מניחה תשתית מפורטת לשיכון עולים בכפרים הנטושים בגליל העליון המערבי, כדי להשיג מטרה כפולה: פתרון מצוקת הדיור של רבבות העולים היהודים שהגיעו ארצה, ובמקביל – מניעת חזרתם של תושבים פלסטינים לכפרים ולאדמות שנעזבו.
-
"אנו עוד מעוניינים להישאר תחת הממשל הצבאי"
-
הנישלת וגם ירשת? כך הגיעה התבואה של שבט אל הוזייל לידיו של המושל הצבאי לשעבר
דחיקה מתמשכת מאדמות, ריכוז באזור מחייה מוגבל ואילוץ החקלאים למכור את תוצרתם באמצעות חברות מונופוליסטיות נצלניות – כך תיפקד הממשל הצבאי בנגב כזרוע המרכזית של המדינה לנישול ועושק של האזרחים הבדואים בדרום הארץ. במכתב אל שר החקלאות מגולל ראש שבט אל הוזייל מסכת ארוכה של גזל, שהגיעה לשיא כאשר קומביינים עלו על שדות השבט והחרימו תבואה משטח של 4,000 דונם. היבול המוחרם התגלגל לידיו של לא אחר מהמושל הצבאי עצמו.
-
התיישבות ביטחונית ושאלת הקרקעות: דו"ח ועדת רטנר והנספח הסודי
-
תיק גל-17005/6: ארגון מחדש של הפיקוח על אזרחי המדינה הפלסטינים בשלהי הממשל הצבאי
-
"בלי ברוטאליות מיותרת"
בדצמבר 1949 כתב מנכ”ל משרד החוץ, ולטר איתן, לשר הממונה עליו משה שרת על תוכנית לגירוש תושביהם של שמונה כפרים, חצי שנה לאחר תום המלחמה. על פי המכתב, ראש הממשלה בן-גוריון אישר לגרש “מטעמי ביטחון” קרוב ל-10,000 תושביהם של שמונה כפרים, בהם פסוטה, חורפיש, ריחניה, תרשיחא וג’ש (ובכללם פליטי בירעם). איתן מציין את התנגדותו לתוכנית, עליה נאמר לו שניתן לבצעה “בלי ברוטאליות מיותרת”.
-
המודיעין, הסרחינים והגירוש מהר הנגב: סקירת המושל הצבאי
סקירה שחיבר באוגוסט 1960 סא”ל פנחס עמיר, המושל הצבאי של הנגב, מתחקה אחר מדיניותה של ישראל כלפי הבדואים באזור הר הנגב. המסמך סוקר את מערכת היחסים בשנים 1953-1959 בין גורמי מודיעין והממשל הצבאי לבין קבוצות ממטה העזאזמה שכונו במקובץ “הסרחינים”; החל בניסיונות החוזרים לנצלם לטובת המודיעין הישראלי וכלה בפעילות לענישתם ולגירושם מהאזור.
-
"רפיק חלבי לא מוכרח להיות בכל מקום"
על פני 48 עמודי פרוטוקול מתועדת התייעצות בין ראש הממשלה מנחם בגין לראשי מערכת הביטחון ביום שלאחר הפיגוע הראשון של המחתרת היהודית, שבו נפצעו שני ראשי ערים פלסטינים וחבלן משטרתי. הדיון נפתח בפרטי הפיגוע ובהשלכותיו, ונמשך בשורה של נושאים בהם אכיפת החוק על מתנחלים, מעורבות בג”ץ בנושאי ביטחון, הגבלת הסיקור התקשורתי של הנעשה בשטחים ומניעת מחאה פוליטית.
-
-
עזה וסיני 1956/7
-
מה קרה בעזה ב-1956? כשהארכיונים שותקים - נותרים הסיפורים
מעט מאוד תיעוד ארכיוני פתוח לעיון בנוגע לאירועים הדמים שהתרחשו ברצועת עזה מיד לאחר כיבושה ב-1956. בהיעדר תיעוד אמין וזמין, האירועים האלה סופרו בסיפור שפירסם מתי מגד בעיתון “למרחב” ותיאר את מעלליו של המושל הצבאי הבדיוני “מר ד.”, וברומן גרפי עב כרס של הסופר והמאייר ג’ו סאקו שפורסם באנגלית ב-2010. מה בכל זאת ידוע על האירועי האלה? ומה עומד מאחורי הסתרת התיעוד בארכיונים בישראל?
-
מודיעין והתנגדות בתקופת הכיבוש הראשון של רצועת עזה
זמן קצר לאחר כיבוש רצועת עזה בנובמבר 1956, החלו כוחות הביטחון של ישראל להתמודד עם התנגדות התושבים לשלטון החדש. המסמכים שלפנינו מאפשרים הצצה להיערכותם של גופי המודיעין הישראליים ברצועת עזה; הם מלמדים על פריסת גופי המודיעין והאכיפה ברצועה, על שיתוף הפעולה ביניהם וגם מעט על אופי פעולתם. מהמסמכים עולה גם תמונה של אופי ההתנגדות הפלסטינית לכוחות הצבא בתקופת הכיבוש הישראלי הראשון של הרצועה.
-
מדינת ישראל ודיני הכיבוש: ההתחלה
בעקבות כיבוש רצועת עזה וחצי האי סיני במבצע קדש, הכין היועץ המשפטי לממשלה חיים כהן שני מסמכים שנועדו להסדיר את מעמדם של האזורים שנכבשו. למחרת, כאשר ראה את המסמכים שבתאי רוזן, היועץ המשפטי של משרד החוץ, הוא נחרד. כך כמעט סיפחה ישראל בטעות את רצועת עזה וחצי האי סיני, ובהזדמנות זו התוודעה אל דיני הכיבוש במשפט הבינלאומי.
-
דו"ח עזה. נובמבר 1956 - מרץ 1957
-
-
1967/8: שנת הכיבוש הראשונה
-
"כל ההומניזם נגמר פה. מול החלון שלי": הדיונים בקיבוץ נחשון בעקבות הגירוש וההרס של כפרי אזור לטרון במלחמת ששת הימים
עם כיבוש אזור לטרון ביוני 1967 גורשו מבתיהם תושבי עמואס, בית נובא ויאלו וכפריהם נהרסו עד היסוד. חברי קיבוץ נחשון, היישוב היהודי הקרוב ביותר, ראו את החורבן בזמן אמת. בדיונים שקיימו מיד לאחר המלחמה הם התחבטו מה לעשות עם הרכוש שהותירו מאחוריהם השכנים, היבול שהלך והבשיל בשדות, והאדמות הפוריות שעמדו עתה שוממות.
-
עקירה ברמה: כיצד נעלמו תושבי הרמה הסורית ב-1967
ב-1 ביוני 1967 התגוררו ברמה הסורית כ-90 אלף איש. כחודשיים לאחר מכן, במפקד אוכלוסין שערכה ישראל לאחר כיבוש הרמה נמנו בה 6,396 תושבים – רובם הגדול דרוזים. לאן נעלמו עשרות אלפי תושבי הרמה הערבים? מסמכים שאיתרנו בארכיון הצלב האדום בג’נבה מספקים תיעוד של נציגי הארגון על שהתרחש ברמת הגולן מיד לאחר המלחמה – כולל צילום סרט תעמולה שהביא למנוסתם של מאות תושבים.
-
ההתנחלות בחברון: "היום לא נעסוק בצד הרוחני, אנו נעסוק בצד המעשי"
בחזרה אל אחד הרגעים המכוננים של מפעל ההתנחלות בשטחים הכבושים: פרשת ליל הסדר במלון פארק בחברון שהחלה באפריל 1968. פרוטוקול פגישה של שר הביטחון משה דיין עם ראשי המתנחלים מראשית יוני 1968 מספק הדגמה לאופן שבו תירוצים, קריצות עין ומשחקי מילים שימשו כבר מראשית הדרך גם את המתנחלים וגם את מערכת הביטחון, ששילבו ידיים כדי לטפח ולהכשיר את מפעל ההתנחלויות.
-
על הסכנות שבסיפוח הגדה המערבית: מכתבי אליהו ששון
הדיון על סיפוח השטחים ותיק כימי הכיבוש, ומלווה – בעוצמות משתנות – את השליטה הישראלית בשטחים שכבשה במלחמת ששת הימים, עוד מראשיתה. בשנה הראשונה לכיבוש שלח אליהו ששון, שהיה מנהל המחלקה הערבית בסוכנות ולימים איש משרד החוץ, סדרת מכתבים לראש הממשלה, תחת הכותרת “לגורל הגדה המערבית”. במכתבים שטח ששון באופן מסודר ומנומק את הסיבות להתנגדותו הנחרצת לסיפוח הגדה המערבית.
-
ישראל צילמה סרט תעמולה. תושבי הגולן נמלטו מבתיהם
ערב מלחמת ששת הימים התגוררו ברמה הסורית קרוב ל-130 אלף תושבים. במפקד אוכלוסין שערכה ישראל באוגוסט 1967 נמנו ברמה 6,396 תושבים סורים בלבד – רובם המוחלט דרוזים. מה עלה בגורלם של עשרות אלפי התושבים הערבים שהתגוררו ברמה? מסמכים שאיתר מכון עקבות בארכיון הצלב האדום מאירים ממד נוסף של גירוש התושבים הסורים מיד לאחר כיבוש הגולן, ומתארים את צילומיו של סרט תעמולה ישראלי שאיש לא טרח לספר עליו לתושביו.
-
ההתנחלות בגוש עציון: כסות של ביטחון
כמו התנחלויות רבות אחרות, גם התנחלויות גוש עציון הוקמו תוך שימוש באמתלה ביטחונית והוצגו כלפי העולם כמאחזים צבאיים. במכתב לרמטכ”ל יצחק רבין הבהיר אל”מ שלמה גזית בגלוי כי למרות הכסות הביטחונית – הצבא לא מתכוון לנקוט צעדים מעשיים למימוש ההצהרות האלה. בתגובה לדאגה שהביעו מספר נציגויות ישראליות בעולם, במשרד החוץ הוסיפו כי ידאגו למנוע פרסומים בעניין זה כדי למנוע ביקורת בעולם כלפי מדיניות ההתנחלות הישראלית.
-
"סודי – מחקר עבור טדי"
-
ועדת המנכ"לים: הפרוטוקולים 1977-1967
-
בירת הגדה
-
לאחר הסיפוח: בעיות שמצפות לפתרון
-
ממילא משימות אלה לא ניתן למלא בצורה שגרתית
-
"יש לתארו לא כסיפוח אלא כהיתוך עירוני"
-
זכרון דברים – ביקור במשרד המושל הצבאי בעזה
במסמך זה מוצגת עדות לגירוש המוני של 110 פלסטינים שנלקחו מרצועת עזה ונעזבו לגורלם בחצי האי סיני, ולביצוע הריסת בתים עונשית ברצועת עזה, סמוך לאחר כיבושה ביוני 1967. העדות מובאת בזכרון דברים שכתבו אנשי משרד החוץ מפיו של מושל רצועת עזה סא”ל חיים גאון. השיחה התקיימה למחרת האירועים המתוארים, ימים ספורים לאחר תום קרבות מלחמת ששת הימים.
-
דיוני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, יוני 1967-יוני 1968: התמלילים המלאים
במשך השנה הראשונה שלאחר מלחמת ששת הימים דנו חברי ועדת החוץ והביטחון בינם לבין עצמם ועם מוזמנים שונים – שרי הממשלה, בכירי הצבא והמשטרה – בענייני היום ובשאלות אסטרטגיות.
לקריאת תמלילי הישיבות מיוני עד אוקטובר 1967.
לקריאת תמלילי הישיבות מאוקטובר 1967 עד מאי 1968.
לקריאת תמלילי הישיבות ממאי עד יוני 1968.
-
איך לקרוא לשטחים שנכבשו?
-
חוקרים את הכיבוש
-
שבע ברירות לעתיד הגדה המערבית ורצועת עזה
-
הנדון: דעות ומחשבות של תושבי הגדה לגבי העתיד
כבר בימיו הראשונים של הכיבוש החלו גורמים ישראלים שונים – אנשי מודיעין, עיתונאים ואחרים – לשוחח עם מנהיגים פלסטינים בכדי ללמוד על עמדותיהם ביחס לעתיד הגדה המערבית. כחודש ימים מתחילת הכיבוש הכין סמנכ”ל משרד החוץ, שלמה הלל, דו”ח בן שלושה עמודים שסיכם את העמדות שהביעו בשיחות אלה “כמה מהמנהיגים החשובים ביותר”.
-
"הוועדה מבקשת להדגיש במיוחד כי גורם הזמן הינו בעל חשיבות ראשונה במעלה"
-
דיון המטכ"ל על עתיד השטחים: שיחה ללא סיכום
-
סדר היום: החלפת דעות בעניין השטחים המוחזקים
-
"קיימת שאלת הערבים ושאלת היהודים": דיון הממשלה בעתיד הגדה, 20.8.1967
-
מדיניות הגירוש מהשטחים אושרה למרות אזהרת הפצ"ר שמדובר בהפרה של אמנת ג'נבה
-
"סדרי שלטון ומשפט בשטח הכבוש ברצועת עזה ובצפון סיני"
מסמך בן שמונה עמודים שכותרתו “סדרי שלטון ומשפט בשטח הכבוש ברצועת עזה ובצפון סיני” נכתב באוגוסט 1967 בידי נצ”מ י’ בן ארי, היועץ המשפטי למשטרת ישראל. המסמך, שנועד להכין את השוטרים לשירותם בשטחים שנכבשו לאחרונה, כולל הסברים תמציתיים בדבר דיני הכיבוש, מעמד השוטר בשטח הכבוש ומערכות המשפט ברצועת עזה ובצפון סיני.
-
"יש צורך להזהיר בפני השימוש בביטויים מסוימים המצויינים באמנה"
-
עונש מוות בשטחים: ניסוח המדיניות בישיבת ועדת התיאום
-
מברק קומיי ומירון: מדוע אנו נמנעים מהכרה בתחולת אמנת ג'נבה הרביעית על השטחים
-
דו"ח התובע הצבאי בעזה ובצפון סיני, יולי-אוגוסט 1967
-
סקירת הפצ"ר על הבעיות המשפטיות והשיפוטיות בשטחי הממשל הצבאי
-
"הנדון: אמנת ג'נבה - פיצוץ בתים וגירושים"
-
-
עיצוב המדיניות בשטחים
-
כך נמחק הקו הירוק מהמפה
מי שיסתכל על מפת ישראל יקבל את הרושם ששטח המדינה משתרע מהים התיכון במערב ועד נהר הירדן במזרח. זאת משום שהמפות המודפסות בישראל אינן מציגות את “הקו הירוק” שמפריד בין שטחה הריבוני של ישראל לשטחים שכבשה ב-1967. היעלמות הקו הירוק מהמפה אינה מקרית – זוהי תוצאה של החלטות סודיות שקיבלה ממשלת ישראל חודשים אחדים לאחר תום המלחמה.
-
ייעור – כלי לגזל אדמות
-
המלצות שב"כ לפעולה בשטחים הכבושים
-
התנחלויות – כן; התנחלויות לא מאושרות – לא
-
האיש מאחורי "הכיבוש הנאור"
שלמה גזית מילא תפקידים רבים בחייו הצבאיים. החותם העיקרי שהותיר על המציאות הישראלית הוא עיצובו של משטר הכיבוש הישראלי בשטחים כ”כיבוש נאור” – משטר השואף להקל על חיי היום-יום של התושבים הפלסטינים ובמקביל לדכא בנחישות כל ניסיון התנגדות פוליטית אליו. בראיון למכון דיוויס התייחס גזית לכמה מהפרקטיקות שהגה – בהן גירוש תושבים פלסטינים והריסות בתים.
-
"בשלב ראשון התפיסה היא לצורכי ביטחון"
-
"השקר שבהחלפת האמצעי במטרה עלול להתנקם בנו"
גינויים לשימוש השקרי בשיקולי ביטחון כמסווה להקמת התנחלויות באים על פי רוב מכיוון המתנגדים לפרויקט ההתנחלות. רק לעתים נדירות נתקלים בחשיפת התירוץ הכוזב דווקא מכיוון אלו המבקשים לחזק את ההתנחלויות, או במקרה זה – מפיו של אחד מראשי מפעל ההתנחלות. מכתב ששלח בדצמבר 1978 עורך הדין והפובליציסט אליקים העצני אל מנכ”ל משרד המשפטים מספק הצצה בלתי שגרתית על השיטה לנישול בעלי אדמות פלסטינים מאדמתם.
-
כך נשלוט: ההכנות הישראליות לארגון השליטה בשטחים
הדעות באשר לסיבות שהובילו לפרוץ מלחמת ששת הימים, ב-5 ביוני 1967, חלוקות בשאלה אם היתה זו הידרדרות מתמשכת במדרון חלקלק או שמא היו בין המנהיגים מי שרצו במלחמה אזורית. תיעוד היסטורי מלמד כי בשנים שקדמו למלחמה עסקה ישראל בהכנות מדוקדקות לארגון השליטה בשטחים שייכבשו – כך העריכה – בעקבותיה. תיעוד זה מעלה כי כיבוש השטחים במלחמה לא היה תוצאת לוואי בלתי מכוונת אלא חלק מתפיסה אסטרטגית ופוליטית.
-
"האם הרמה היא עתה חלק מישראל?"
-
מסמך אומבריכט: ישראל ואמנת ג'נבה הרביעית
-
ביטוח לסיכון פוליטי: ההתנחלויות וחברת הביטוח הממשלתית ינאי
מסמכים שנחשפו לבקשת מכון עקבות מתארים את רשת הביטחון הכלכלית שהעניקה ממשלת ישראל לגופים מסחריים והתיישבותיים שהחלו לפעול מעבר לקו הירוק, ונועדה לבטח את המשקיעים מפני אובדן השקעותיהם כתוצאה מפינוי השטח הכבוש, שינוי במדיניות הממשל הצבאי או חרם כלכלי. עם הרחבת השימוש בכלי זה נוסדה חברת ביטוח ממשלתית ייעודית למכירת פוליסות ביטוח מפני “סיכונים פוליטיים” אלה – חברת ינאי.
-
ועדת המנכ"לים: הפרוטוקולים 1977-1967
-
תינוקות עזובים מסיני נמסרו לאימוץ בחו"ל
-
כלים מתאימים: משרד החוץ ואמנסטי ישראל, 1977-1969
מסמכים של משרד החוץ חושפים נדבך חשוב – שעד כה לא היה ידוע – של פעילות ממשלת ישראל במסגרת מאמציה להדוף ביקורת על הפרות זכויות אדם שהיו חלק מהכיבוש כבר מראשיתו. המסמכים מתארים אירועים מהעשור הראשון לכיבוש, אולם אירועים אלה מהדהדים בפרקטיקה שקיימת גם היום: מאמץ מניפולטיבי לערער את פעילותם של ארגוני זכויות האדם.
-
דיוני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, יוני 1967-יוני 1968: התמלילים המלאים
במשך השנה הראשונה שלאחר מלחמת ששת הימים דנו חברי ועדת החוץ והביטחון בינם לבין עצמם ועם מוזמנים שונים – שרי הממשלה, בכירי הצבא והמשטרה – בענייני היום ובשאלות אסטרטגיות.
לקריאת תמלילי הישיבות מיוני עד אוקטובר 1967.
-
האיש מאחורי "הכיבוש הנאור"
שלמה גזית מילא תפקידים רבים בחייו הצבאיים. החותם העיקרי שהותיר על המציאות הישראלית הוא עיצובו של משטר הכיבוש הישראלי בשטחים כ”כיבוש נאור” – משטר השואף להקל על חיי היום-יום של התושבים הפלסטינים ובמקביל לדכא בנחישות כל ניסיון התנגדות פוליטית אליו. בראיון למכון דיוויס התייחס גזית לכמה מהפרקטיקות שהגה – בהן גירוש תושבים פלסטינים והריסות בתים.
-
שטח אש 918: חוות דעת משפטית מ-1967 הוגשה לבג"ץ
-
"הוועדה מבקשת להדגיש במיוחד כי גורם הזמן הינו בעל חשיבות ראשונה במעלה"
-
עונש מוות בשטחים: ניסוח המדיניות בישיבת ועדת התיאום
-
ממשלת ישראל ידעה ששימוש באדמות שנתפסו לצרכי צבא עבור התנחלויות אינו חוקי
-
-
התנחלויות
-
ייעור – כלי לגזל אדמות
-
ההתנחלות בחברון: "היום לא נעסוק בצד הרוחני, אנו נעסוק בצד המעשי"
בחזרה אל אחד הרגעים המכוננים של מפעל ההתנחלות בשטחים הכבושים: פרשת ליל הסדר במלון פארק בחברון שהחלה באפריל 1968. פרוטוקול פגישה של שר הביטחון משה דיין עם ראשי המתנחלים מראשית יוני 1968 מספק הדגמה לאופן שבו תירוצים, קריצות עין ומשחקי מילים שימשו כבר מראשית הדרך גם את המתנחלים וגם את מערכת הביטחון, ששילבו ידיים כדי לטפח ולהכשיר את מפעל ההתנחלויות.
-
התנחלויות – כן; התנחלויות לא מאושרות – לא
-
"בשלב ראשון התפיסה היא לצורכי ביטחון"
-
"השקר שבהחלפת האמצעי במטרה עלול להתנקם בנו"
גינויים לשימוש השקרי בשיקולי ביטחון כמסווה להקמת התנחלויות באים על פי רוב מכיוון המתנגדים לפרויקט ההתנחלות. רק לעתים נדירות נתקלים בחשיפת התירוץ הכוזב דווקא מכיוון אלו המבקשים לחזק את ההתנחלויות, או במקרה זה – מפיו של אחד מראשי מפעל ההתנחלות. מכתב ששלח בדצמבר 1978 עורך הדין והפובליציסט אליקים העצני אל מנכ”ל משרד המשפטים מספק הצצה בלתי שגרתית על השיטה לנישול בעלי אדמות פלסטינים מאדמתם.
-
המקרה של כוכב השחר
כ-130 התנחלויות הוקמו בגדה המערבית מאז שנכבשה ב-1967, לצורך הקמתן נדרשו לא פעם מגוון דרכים יצירתיות שאפשרו להשתלט על האדמות. אחת השיטות הנפוצות להקמת התנחלויות היתה שימוש באצטלה ביטחונית: שטחי אימונים, שטחי אש, תפיסה לצרכים צבאיים – מאחורי כל אלה הסתתרה לא פעם מטרה אחרת. דוגמה בולטת היא ההתנחלות כוכב השחר: איך הפכו אדמות פלסטיניות לבסיס צבאי, שהפך להתנחלות אזרחית?
-
סיפורם של שני כבישים ושגרת החיים
מאמצע 2011 מפגינים תושבי הכפר הפלסטיני קדום במחאה על חסימתו לתנועה של הכביש הראשי המקשר בין כפרם לבין העיר שכם – לטובת הרחבת ההתנחלות הסמוכה, קדומים. מחאתם של תושבי קדום הביאה בדצמבר 2019 דווקא את מתנחלי קדומים לפנות אל שר הביטחון בדרישה שיפעל נגד ההפגנות המתקיימות מזה קרוב לעשור בכפר הפלסטיני השכן. לדבריהם, פעולות המחאה “פוגעות בשגרת החיים בשכונות רבות בקדומים”.
-
ההתנחלות בגוש עציון: כסות של ביטחון
כמו התנחלויות רבות אחרות, גם התנחלויות גוש עציון הוקמו תוך שימוש באמתלה ביטחונית והוצגו כלפי העולם כמאחזים צבאיים. במכתב לרמטכ”ל יצחק רבין הבהיר אל”מ שלמה גזית בגלוי כי למרות הכסות הביטחונית – הצבא לא מתכוון לנקוט צעדים מעשיים למימוש ההצהרות האלה. בתגובה לדאגה שהביעו מספר נציגויות ישראליות בעולם, במשרד החוץ הוסיפו כי ידאגו למנוע פרסומים בעניין זה כדי למנוע ביקורת בעולם כלפי מדיניות ההתנחלות הישראלית.
-
הגירוש מפתחת רפיח: מברק סודי מ-1969 מציג התכנית לעקור בדואים לטובת התנחלויות
-
ביטוח לסיכון פוליטי: ההתנחלויות וחברת הביטוח הממשלתית ינאי
מסמכים שנחשפו לבקשת מכון עקבות מתארים את רשת הביטחון הכלכלית שהעניקה ממשלת ישראל לגופים מסחריים והתיישבותיים שהחלו לפעול מעבר לקו הירוק, ונועדה לבטח את המשקיעים מפני אובדן השקעותיהם כתוצאה מפינוי השטח הכבוש, שינוי במדיניות הממשל הצבאי או חרם כלכלי. עם הרחבת השימוש בכלי זה נוסדה חברת ביטוח ממשלתית ייעודית למכירת פוליסות ביטוח מפני “סיכונים פוליטיים” אלה – חברת ינאי.
-
1969: ממשלת ישראל ידעה ששימוש באדמות שנתפסו לצרכי צבא עבור התנחלויות אינו חוקי
-
מאמצים כושלים לאכיפת החוק
רבות מההתנחלויות בגדה המערבית הוקמו תוך הפרת החוק, לכאורה ללא תאום וללא קבלת אישור מרשויות השלטון. בפועל, לא פעם נהנו המתנחלים מאישור בקריצה ומשיתוף פעולה מצד גורמים בתוך המערכת, ובעיקר – מהיעדר שיטתי של אכיפת החוק. תכתובת בעקבות דיווח היועץ המשפטי לממשלה על מאמציו הכושלים להביא לאכיפת החוק על מתנחלי גוש אמונים.
-
-
גישה לארכיונים
-
נחשף פרוטוקול ישיבת הממשלה מיולי 1948 שהיה חסוי עד היום
-
שיקולי ביטחון או שמירה על התדמית? המקרה של הגטו ביפו
שיקולי החשיפה של חומרים השמורים בארכיון המדינה אינם גלויים דיים. המציאות מוכיחה שלא פעם מאחורי טיעונים של שמירה על ביטחון המדינה, חשש לפגיעה ביחסי החוץ שלה או הגנה על פרטיותו של אדם – מסתתרת אמת אחרת. השחרות רבות – רבות מדי – של מסמכים או קטעי מסמכים נעשות לצורך שמירה על תדמיתה של המדינה, כפי שמוכיחה מחיקתו של משפט אחד מתוך סטנוגרמה של ישיבת הממשלה מ-23 בפברואר 1949.
-
חשדות לפשעי מלחמה ב-1948: "אם מחפים על מעשים אלו – האשמה היא בממשלה כולה"
במשך 73 שנה היו חלקים רבים מהפרוטוקולים של ישיבות הממשלה מ-1948-1949 חסויים וסגורים בפני הציבור. כעת הם נחשפים ללא חלק מההשחרות שביצעו בהם בארכיון המדינה, והם מלמדים על מה שידעו ראשי המדינה בזמן המלחמה: עדויות קשות על מעשי טבח ופשעי מלחמה הגיעו לידיעת השרים, שדרשו לחקור את העניין. אלא שראש הממשלה בן גוריון הכריע שלא לבדוק לעומק את החשדות שהועלו ולהימנע מחקירה של חיילים.
-
מסמך הצירים ומדיניות השחרת מסמכים בארכיונים הממשלתיים בישראל
-
אחרי 73 שנות הסתרה: פרסום מלא ראשון של דו"ח ריפתין
בבפברואר 1948 מינה דוד בן־גוריון את יעקב ריפתין לחקור שורה של אירועים שהובאו לידיעתו, שבהם נחשדו אנשי ההגנה בביצוע מעשים חמורים ביותר – בהם מעשי רצח, עינויים בחקירה, שוד וביזה. בחלוף כשלושה שבועות הגיש ריפתין דין וחשבון המסכם את פעולות החקירה שביצע, כמו גם שורה של מסקנות והמלצות. הדו”ח עצמו מעולם לא פורסם – עד עתה. זהו פרסומו המלא הראשון.
-
-
בדואים
-
עצומת הבדואים בעקבות הסדר הקרקעות בנגב
בשנים שלאחר סיום המלחמה ב-1949 החלה ישראל לבצע הסדר קרקעות בנגב – מהלך שנועד לקבוע ולרשום בעלויות על קרקעות הנגב, אך בפועל הביא להכרזה על שטחים נרחבים כעל אדמות מדינה. ב-1966 שלחו נציגים של 17 שבטים בדואים עצומה לראש הממשלה לוי אשכול: “אנו ממתינים בסבלנות זה 18 שנים. זכויותינו למיניהן נשללו ונגרם לנו סבל וכאב רב, אין אנו יכולים להמשיך ולסבול ולחכות לפתרון צודק עד אין סוף”, כתבו.
-
הקמת אזור הסייג וריכוזם של הבדואים בנגב
אזור הסייג, שגבולותיו המדויקים לא היו מוכרים בזמן אמת, היה אזור צבאי סגור בן כ-1.1 מיליון דונם שהשתרע על כ-10% משטח הנגב. הפעולות להקמתו החלו עם סיום המלחמה ב-1949 ונמשכו אל תוך שנות ה-50 במטרה אחת: לרכז את התושבים הבדואים שנותרו בשטח מדינת ישראל באזור תחום ומוגדר, תחת פיקוח הדוק ומחמיר אחר תנועותיהם, מקום מגוריהם, ומקורות הפרנסה שלהם.
-
תכנון אזור הסייג לבדואים: "הקלה על הפיקוח בשטח" ו"יצירת מובלעות לשבירת רציפות"
-
הנישלת וגם ירשת? כך הגיעה התבואה של שבט אל הוזייל לידיו של המושל הצבאי לשעבר
דחיקה מתמשכת מאדמות, ריכוז באזור מחייה מוגבל ואילוץ החקלאים למכור את תוצרתם באמצעות חברות מונופוליסטיות נצלניות – כך תיפקד הממשל הצבאי בנגב כזרוע המרכזית של המדינה לנישול ועושק של האזרחים הבדואים בדרום הארץ. במכתב אל שר החקלאות מגולל ראש שבט אל הוזייל מסכת ארוכה של גזל, שהגיעה לשיא כאשר קומביינים עלו על שדות השבט והחרימו תבואה משטח של 4,000 דונם. היבול המוחרם התגלגל לידיו של לא אחר מהמושל הצבאי עצמו.
-
המודיעין, הסרחינים והגירוש מהר הנגב: סקירת המושל הצבאי
סקירה שחיבר באוגוסט 1960 סא”ל פנחס עמיר, המושל הצבאי של הנגב, מתחקה אחר מדיניותה של ישראל כלפי הבדואים באזור הר הנגב. המסמך סוקר את מערכת היחסים בשנים 1953-1959 בין גורמי מודיעין והממשל הצבאי לבין קבוצות ממטה העזאזמה שכונו במקובץ “הסרחינים”; החל בניסיונות החוזרים לנצלם לטובת המודיעין הישראלי וכלה בפעילות לענישתם ולגירושם מהאזור.
-
הגירוש מפתחת רפיח: מברק סודי מ-1969 מציג התכנית לעקור בדואים לטובת התנחלויות
-
הגירוש מפתחת רפיח: דו"ח ועדת החקירה
פרשת גירושם של אלפי בדואים מאזור פתחת רפיח עמדה במרכזה של אחת העתירות המרכזיות שהוגשו לבג”ץ בשנותיו הראשונות של הכיבוש. דו”ח ועדת החקירה הצבאית, שנחשף רק לאחר התדיינות ממושכת בבג”ץ ושמתפרסם כאן במלואו, מראה שהגירוש נעשה לצרכי ההתנחלות הישראלית בשטחים ולא מטעמי הביטחון להם טענה המדינה בפני שופטי בג”ץ.
-
-
אזרחים פלסטינים בישראל
-
שיקולי ביטחון או שמירה על התדמית? המקרה של הגטו ביפו
שיקולי החשיפה של חומרים השמורים בארכיון המדינה אינם גלויים דיים. המציאות מוכיחה שלא פעם מאחורי טיעונים של שמירה על ביטחון המדינה, חשש לפגיעה ביחסי החוץ שלה או הגנה על פרטיותו של אדם – מסתתרת אמת אחרת. השחרות רבות – רבות מדי – של מסמכים או קטעי מסמכים נעשות לצורך שמירה על תדמיתה של המדינה, כפי שמוכיחה מחיקתו של משפט אחד מתוך סטנוגרמה של ישיבת הממשלה מ-23 בפברואר 1949.
-
"הנחת יסוד לגביי ערביי ישראל: בעיה ביטחונית"
-
ערביי ישראל – הערכת מצב ותחזית
סוגיית יחסיה של המדינה עם המיעוט הערבי מצויה על סדר היום כבר שנים ארוכות. ב-1973 חיבר שמואל טולידאנו, יועצם לענייני ערבים של שלושה ראשי ממשלה, דו”ח המנתח את מערכת היחסים ומציע תחזית לעתיד. “המטען המצטבר של מרירות, זרות ואכזבה כלפי המדינה מחד והחברה היהודית מאידך הגיעו להערכתי לממדים מדאיגים”, כתב. ואולם במקום להציג הצעות לשיפור מערכת היחסים הזאת, הדו”ח מטיל את האחריות בחזרה על האזרחים הערבים.
-
"אמנם קורים מקרים שבהם אוספים מפקדי צבא שרידים ארכיטקטוניים מאתרים היסטוריים, אבל קשה למנוע את הדבר"
-
"האינטרס שלנו – לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית; כאשר אנו אומרים 'ביטחון', הכוונה לזאת"
-
פרשת ח'רבת ג'למה: "הפינוי שנעשה ללא שימוש בכוח היה ללא ביטוי חוקי"
בשנים הראשונות לאחר קום המדינה ביצעה ישראל שורה של מעשי גירוש והריסת כפרים פלסטיניים. כך למשל בח’רבת ג’למה שבמשולש, שתושביה גורשו ממקומם, שדותיהם נלקחו ובתיהם נהרסו – כדי לאפשר את עלייתו לקרקע של קיבוץ להבות חביבה. משפחת נדאף, שבבעלותה היו כמה מאות דונמים של אדמה, ניהלה מאבק משפטי נגד הגירוש, אך אפילו קביעתו של בית המשפט כי הדבר בוצע “ללא כל יסוד חוקי וללא כל הצדקה” – לא עזרה לבני המשפחה לקבל בחזרה את אדמותיהם.
-
ערביי ישראל בסיבוב השני: הערכה בלתי מבוססת
-
"הכפרים הנטושים עומדים על תילם, אלא שהם ריקם כמעט מאדם [...] הריקניות הזאת יוצרת תורפה לחזרתם של הערבים הפליטים"
עוד במהלך הלחימה הועלו הצעות ליישב עולים חדשים בכפרים הפלסטינים שננטשו במהלך המלחמה ב-1948. תוכנית שחיבר איש קק”ל יוסף ויץ מניחה תשתית מפורטת לשיכון עולים בכפרים הנטושים בגליל העליון המערבי, כדי להשיג מטרה כפולה: פתרון מצוקת הדיור של רבבות העולים היהודים שהגיעו ארצה, ובמקביל – מניעת חזרתם של תושבים פלסטינים לכפרים ולאדמות שנעזבו.
-
"אנו עוד מעוניינים להישאר תחת הממשל הצבאי"
-
"הערים המעורבות": היסטוריה של סגרגציה ואי-שוויון
מאחורי המושג “ערים מעורבות” מסתתרת היסטוריה מגוונת: חלק מן הערים היו מעורבות לפני 1948, חלקן נעשו מעורבות מיד אחרי המלחמה וחלקן הולכות ומתערבבות בשנים האחרונות בתהליכים חברתיים ודמוגרפיים ארוכים. מבט קצרצר על שהתרחש בערים האלה – בליווי שורה של מסמכי ארכיון – יכול לספק הסבר אפשרי לרמות האלימות והעימות שהתפרצו בערים האלה.
-
"מוצע להעביר את השבטים הערבים - במטרה לפנות את השטחים התפוסים על ידם"
עם סיום הלחימה ב-1948 נותרו שטחים נרחבים שכבשה ישראל מיושבים בידי שבטים ותושבים ערבים. בעקבות זאת הוקמו מספר פורומים רשמיים שדנו באפשרות של העברת קהילות פלסטיניות ממקום מושבן – על מנת לפנות את השטחים לצורך התיישבות יהודית. מסמך מדצמבר 1948 מספק הצעה מפורטת להעברתם של כפרים ושבטים בדואים שנותרו בשטחי הגליל המזרחי, וריכוזם בכפרים ערביים ש”התפנה בהם מקום” בעקבות המלחמה.
-
יום העצמאות – ברומטר לבחינת נאמנות
-
המסלול המהיר לייהוד הגליל: "רזרבה קרקעית ל-40 השנים הקרובות לפעולות התיישבות"
עשור לאחר ביטול הממשל הצבאי חידשה ישראל את מדיניות הפקעת האדמות הערביות בגליל. בתגובה להפקעות נערך ב-30 במרץ 1976 יום האדמה הראשון, ומאז הוא מצוין מדי שנה במחאה על הנישול והגזל של האדמות. פרוטוקול של הוועדה לענייני התיישבות מפברואר 1979, בראשות השר אריאל שרון, מתאר בכנות ובישירות את התוכנית הישראלית להשתלטות מהירה על אדמות הגליל: באמצעות ייעור מסיבי והקמת מצפים במהירות הבזק.
-